Selleribøffer

Opskrift selleribøf, selleribøffer, selleri bøf



 Ingredienser
1 selleri
1 æg
Rasp
Rosmarin
Timian
Oregano
Frisk kværnet peber
Groft salt

Er du kødæder og har svært ved at få grønsager ned, så læs endelig videre her. Fidusen er nemlig at kamuflere grønsagen som bøf. Så kan man sku endda trylle noget delikat af noget så grimt som en selleri. Og her er en nem udgave, hvor du ikke engang behøver at rive dem og blande en fars op.
 Skræl sellerien og skær dem i ca. 1 cm tykke skiver. Jeg fik 8 stk. ud af den. Disse koges i vand ca. 4-5 minutter. Tages efterfølgende ud af vandet og køles af. Gem evt. vandet til en sovs hvis du har tænkt dig at lave sådan en. Kommer sku helt an på hvad der skal serveres til selleribøfferne. Vi fik kyllingelår og salat til. Hakkebøffer går også fint, men mine forslag skal ikke begrænse dig til at servere andet. Kom gerne med ideer i kommentarfeltet.
Pisk et økologisk eller fritgående æg ud i en dyb tallerken. Altså det er ikke ægget som er fritgående men hønen som har lagt ægget, som er fritgående. Essensen er, at du ikke køber buræg. Hvorfor skal en høne have et fu#king lorte liv bare så du kan spare en krone.
I en anden dyb tallerken blandes rasp med lidt groft salt, frisk kværnet peber og krydderierne rosmarin, timian og oregano. Hjemmelavet rasp smager altid bedst.
Dyp de afkølede selleribøffer i ægget og efterfølgende i raspblandingen.
Varm en stor klump margarine i en pande. Selleribøfferne må gerne svømme i margarinen, de suger godt med fedtstof til sig. Vær ikke bange for fedtet, selleribøfferne er så sunde at du ikke behøver have dårlig samvittighed. Selleribøfferne steges få minutter på hver side til de får en gylden brun farve og er sprøde.
 Tilsæt løbende ekstra margarine. Husk, det er helt ok med så meget margarine, vi spiser jo selleribøffer. Der er kun plads til max 2 selleribøffer på panden så læg dem over i et ovnfast fad og gi dem en tur i ovnen. Den var alligevel tændt pga. kyllingelårene.

5 kommentarer:

Audere est facere 26. januar 2013 kl. 17.37  

Det lyder da slet ikke tosset! De skal prøves :)
Jeg er selv vegetar og leder altid efter nye og simple opskrifter på vegetarmad og den her har i den grad fanget min interesse!

Ps.
Jeg elsker tanken om 'fritgående æg', det bragte et stort smil frem :D
Jeg er forøvrigt helt enig i din holdning omkring buræg, det er noget forbandet svineri!

Unknown 25. februar 2013 kl. 19.39  

kan anbefale cornflakes som rasp.
Synes for øvrigt det er synd for os dyr hvis vi skal spise magarine. ;)
Bryder mig heller ikke om tanken om "bur æg"... æg skal have plads!

ingrif 29. april 2013 kl. 16.41  

Dejligt du har en holdning til æg!
Hørt!

ingrif 29. april 2013 kl. 16.44  

BTW så er margarine mere usundt end smør! Jeg vil anbefale smør og olie istedet! hep!

bimmer12 9. marts 2018 kl. 16.57  

Jeg kunne aldrig drømme om, at købe 'buræg', vi henter dem på landet og oplever tit 2 blommer i et æg og så er de meget friskere end dem vi kan købe i butikkerne, jeg glæder mig til at prøve dine selleribøffer!

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP