Vagtler i bacon

Opskrift vagtler med bacon og svampe

Ingredienser
2 vagtler
Sliced bacon
4 fed hvidløg
Frisk timian
Frisk salvie
1 Kg kartofler
¼ Kg gulerødder
Blandede svampe (kantareller, østershatte, bøgehatte…)
Smør
Salt og peber

Så kom min kone hjem med to vagtler. Med hoved og indvolde, så dem fik hun selv lov til at gøre klar, så skulle jeg nok tilberede dem. Vagtler er bitte små pipfugle på max 100g. Man bliver ikke mæt af sådan en lille pipfugl, så enten serveres den som forret eller som hovedret med et rustikt tilbehør, som fx kartoffelmos.

Hvis du skal have en sovs til, så kan du bruge det som er inde i fuglen (lever, hjerte…). Svitses i lidt smør sammen med løg, gulerødder, hvidvin og så er den hjemme.

Start med at skrælle kartofler og gulerødder og gør dem klar til kogning. Vagtlerne skal max have en ½ time i ovnen, så ha tilbehøret klar i god tid.

Efter vagtlerne er renset og hovedet er fjernet, sprættes ryggen op fra røv til hals. I mange opskrifter bliver pipfuglen komplet udbenet. Det pis gider jeg simpelthen ikke. Der er god smag i de der knogler, så la vær med at ødelægge den helt.

Jeg bad min kone om at fylde fuglen med salt, hvidløg, salvie og timian. Det gjorde hun så. Men hvorfor fanden lukker hun dem med tandstikker. De ligner sku da fu#king voodoo dukker. Og hvordan har hun forestillet sig, jeg skal komme bacon rundt om fuglene når de har nåle som en kaktus. Ud med tandstikkerne og rundt med bacon.


Kog kartoflerne/gulerødder i usaltet vand og kom vagtlerne i en 200 ⁰C forvarmet ovn. Gi dem ca. 10 min eller indtil bacon er blevet brunt. Skru ned til 170 ⁰C og gi dem 15-20 min. Er kartoflerne og gulerødderne kogt godt igennem hældes vandet fra (gem lidt af kogevandet i en kop). Kom salt, en klat smør og lidt fløde i og mos det godt igennem. Er den for tyk, kom lidt af kogevandet i.


Svampene steges kort i lidt smør. Det hele anrettes fint på en tallerken.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP