Helstegt Oksemørbrad på Weber gril

Opskrift helstegt oksemørbrad på weber grill, kalvemørbrad, Kartoffelsoufflé, Kartoffel soufflé, nytårsmenu

Ingredienser
Oksemørbrad ca. 1½Kg
Jordnøddeolie
Salt og peber

Tilbehør
Kartoffelsouffle
rødvinssovs
Grønne asparges
Lange bønner
Broccoli

Nytårsmenu 2013

Ja, ved godt det er februar, så hvorfor for fanden poste en nytårsmenu. Fordi nytårsaften havde jeg fandme travlt med tilberedningen af nytårs menuen, dagen derpå for mange tømmermænd og i januar måned travlt med alle mine nytårsforsæt som skulle overholdes. Jeg kunne jo også bare lade være med at offentliggøre min nytårsmenu 2013, men eftersom jeg tog alle de her gode billeder kunne jeg ikke lade være. Oksemørbrad kan jo grilles året rundt.

Heldigvis var det tørt og vindstille, så perfekt til at tænde weber grillen. Godt nok lidt for mørkt til at tage billeder, så det er vist begrænset hvor meget der kan ses på de her fotos. Jeg undlod at marinere oksemørbraden. En for kraftig marinade kan ødelægge smagen. En oksemørbrad smager så godt at en marinade er total overflødig. Så jeg gned min oksemørbrad ind med jordnøddeolie, salt og peber.


Afpuds mørbraden, dvs. skær sener og muskel-fascier af mørbraden. Det er en god ide at binde halen ind. Dvs. det tynde stykke af oksemørbraden bukkes op og snøres med bomuldstråd eller sættes fast med kødnåle. Så bliver oksemørbraden lige tyk over det hele og længden passer til en Weber kuglegrill på 57cm. Hvis du ikke binder halen ind, så bliver den tynde del brændt og tør. Det er naturligvis en fordel hvis du har et selvskab hvor folk både ønsker rødt kød og andre godt gennemstegt til tørt og branket kød. Hvis dette er tilfældet, så lad være med at binde den op.


Tænd webergrillen op i god tid. Placer briketterne i kulbakkerne. Når kullene er glødende trækkes kulholderne til hver deres side. Herved får du indirekte varme. Ligger briketterne direkte under mørbraden risikerer du at den bliver sort på undersiden. Grillen skal ca. have en temperatur på 200 °C. Her er det naturligvis en fordel at have en gril hvor der er indbygget termometer i låget.

Lig oksemørbraden i midten af grillen. Kom låg på og lad den ligge der i ca. 25-30 minutter. Så skulle den gerne nå en kernetemperatur på 55 °C. Det er umuligt at angive den eksakte tid på grillen, da der er så mange faktorer der er i spil, fx mørbradens tykkelse, grillens temperatur osv. Derfor vil jeg anbefale at du bruger et stegetermometer. Hvis du er den heldige ejer af et Bluetooth Stegetermometer, så behøver du ikke engang sidde ude i kulden og holde øje med termometeret, men i stedet hygge dig inde i varmen og af og til se på din iPhone eller iPad hvordan din oksemørbrad har det.


Har oksemørbraden nået en kernetemperatur på omkring 55 °C, tages den af grillen og får lov at hvile under et viskestykke. Lad endelig stegetermometret sidde i, så kan du holde øje med temperaturen, den skulle gerne stige til omkring 65 °C og oksemørbraden er lyserød i midten.

OK, det blev en ret lang forklaring på selve tilberedningen af oksemørbraden, så gider faktisk ikke skrive om kartoffelsoufflé og rødvinssauce. Den får i en anden gang, ellers bliver det sku først i marts jeg bliver færdig med denne opskrift.

1 kommentarer:

Thomas 23. februar 2014 kl. 16.03  

Jordnøddeolie?! Det har jeg alligevel aldrig prøvet. Når der kommer gang i Weberen igen, må jeg hellere få det prøvet! Tak for tippet ;-)

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP