Verdens bedste ultimative autentiske Pizzadej

Opskrift Pizzadej, pizza

”Verdens bedste pizzadej”, ”ægte autentisk pizzaopskrift”, ”Pizza som fra pizzeria”, ”Perfekt opskrift på en knasende sprød pizzabund”. Jeg har hørt mange prale af deres pizzaopskrift og alle tror at de har fundet den hellige gral til den guddommelige pizzabund som åbenbart er en top secret hemmelighed, pizzamanden fra dit lokale pizzeria ikke vil rykke ud med.
Efterhånden har jeg prøvet mange af disse ultimative pizzaopskrifter og min evaluering er; BULLSHITT. Du vil aldrig få en pizzabund som den fra dit pizzeria, medmindre du har en pizzaovn som kan levere 350 °C. Du kan dog lave en pizzabund, som helt sikkert kan leve op til pizzeria-standard. Du skal blot følge disse punkter.


  • Brug en pizzasten. Selv om din ovn ikke kan levere de 350 °C, så kan en pizzasten gøre vidunder. Kom stenen ind i den kolde ovn og tænd ovnen på det maksimale. Stenen skal være knaldvarm, så det kan godt tage mindst 20 minutter. Stenen leder varmen direkte ind i pizzabunden samtidig med at den suger væden til sig, i modsætning til et bageunderlag af metal, hvorpå pizzabundet ofte bliver slatten. Derfor undgå bagepapir mellem pizza og bagesten. Sådan en bagesten koster altså ikke en bondegård. Tjek min pristjek på pizzasten, her kan du få en pizzasten fra kr. 199,- eller måske endda gratis :)
  • Brug italiensk hvedemel, Tipo 00. Det indeholder mere gluten og er malet meget finere end almindeligt hvedemel. Det betyder at dejen bliver meget mere elastisk end med almindeligt hvedemel som er altafgørende hvis du vil ha den ultimative pizzabund.
  • Dejen skal langtidshæve. Dvs. den lynhurtige pizzadej, hvor du knalder 50g gær i og lader hæve i 30 minutter, eksisterer ikke. Jo, der findes opskrifter hvor denne pizzadej bliver præsenteret, men det bliver krafteddermame ikke verdens bedste pizzadej. Lav dejen dagen før, brug kun lidt gær, og lad den stå og hæve i køleskabet.
  • Dejen skal æltes indtil dine små pølsefinger falder af. Det er ikke dit marsvin som du giver en fodmassage. Ja, det er knofedt der skal til og det kommer til at koste kræfter. Når dejen æltes dannes der lange proteinstrenge af glutenproteinerne. Dvs. jo mere du ælter, jo mere elastisk bliver dejen og jo tættere kommer du til den ultimative pizzabund. Det bedste resultat får du med en køkkenmaskine. De bedste køkkenmaskiner er fra Kenwood, koster dog også lidt mere. Kan anbefale KitchenOne.dk hvor die har et stort udvalg og enkelte modeller til halv pris.
  • Lad være med at klaske en hel trillebør fyld på pizzabunden. Selv på en bagesten får pizzabunden ikke nok varme hvis der ligger 5cm fyld med ½L pizzasovs ovenpå. Hvis du ønsker en sprød pizzabund, så gå efter princippet ”Less is more”. Har du svært ved at få brugt alt det fyld du nu har samlet sammen, så bag hellere flere pizzaer end at klaske det hele på én enkelt. Du får også problemer med at få pizzaen fra spaden over på bagestenen, hvis der er alt for meget fyld på.
Når du følger disse punkter skulle du gerne komme tæt på verdens bedste pizza. Resultatet afhænger naturligvis også af din ovns ydeevne. Er du ejer af en Weber grill og en bagesten, så kan du faktisk komme op på de temperaturer det kræver at bage en pizza.
Ingredienser
500g hvedemel Tipo”00”
3 dl vand
10g gær
1 tsk. salt
2 spsk. olivenolie
1 spsk. sukker 
Fremgangsmåde

Dag 1
Opløs gær i lunkent vand. Tilsæt salt, sukker og olie. Tilsæt mel og ælt, ælt, ælt. Kom dejen i en skål, dæk til med husholdningsfilm, stik et par huller i filmen og ind i køleskabet til næste dag.

Dag 2 
Dejen i denne opskrift er beregnet til to pizza. Ta dejen ud af køleskabet ca. 2 timer inden du vil bage dem. Del dejen i to. Ælt hver dejklup igennem, form dem runde og lad dem stå og hæve på køkkenbordet. Jeg smører dem ind i lidt olie, så tørrer de ikke ud. Drys mel på bordet og form dejklumpen flade til pizzabunde. En pizzabund skal ikke rulles med en kagerulle. Eller har du set en pizzabager stå med en kagerulle? Hvis dejen er elastisk, så skulle du gerne kunne trække den ud til en flad bund.

Pizzaovnen til dit hjemmekøkken
Se hvordan du kan få en perfekt pizza bagt med denne her lille Pizzaovn.

13 kommentarer:

Anonym,  15. april 2014 kl. 10.31  

Wow, den ser jo virkelig god ud den pizzabund. Jeg er ikke selv en ørn i et køkken og derfor må jeg indrømme, at jeg ofte ender med at bestille fra pizza aalborg, når jeg har lyst til pizza. Jeg har simpelthen ikke kunne finde en ordentlig opskrift på en pizzabund, som virkelig batter, men jeg vil helt sikkert give denne opskrift et forsøg, da den virkelig ser god ud.
Tak for opskriften.

Mvh. den pizzaelskende Bo

Anonym,  16. april 2014 kl. 15.01  

Jeg giver dig gerne ret i næsten alle dine kommentarer (fodmassage til din hamster, ha!), og vil netop derfor komme med en vigtig kommentar: pizzaen kommer som bekendt fra Napoli oprindeligt, og æltning, langtidshævning mm. er præcis som du siger, men: der må KUN komme mel, salt, vand og gær i en pizzadej i Napoli. Sukker er ikke nødvendigt og olien hældes ud over pizzaen med rund hånd inden den kommes i ovnen men kommes ikke i dejen. Prøv det! Med den lange æltning og hævning er olien i dejen ikke nødvendig for elsticitet, og den modvirker faktisk hævningen. Siden jeg flyttede fra Italien må jeg forresten indrømme, at jeg bruger alm. hvedemel i st.f. type 00, og med alle de nævnte procedurer bliver resultatet lige så godt. Buon appetito!

Kokke Kongen 23. april 2014 kl. 21.48  

Tak for tippet
Det med at undlade olien i dejen vil jeg prøve, måske bliver resultatet endnu bedre, så får den bare en oliemassage lige inden den kommer i ovnen :) Sukkeret kommer jeg udelukkende i fordi jeg kan lide dejen hvis den får et pift sødme.

Anonym,  23. oktober 2014 kl. 19.35  

Jeg synes faktisk godt jeg kan slå de fleste pizzabikse her i København. Ganske enkelt ved en pizzasten af stål. Jeg har købt min på www.bag-mand.dk. Jeg følger også deres opskrift på dej.

Pizzaelskende Mads.

Gahne75 12. marts 2015 kl. 22.12  

Hej KK
Så er dejen lavet og står på køl og klar til imorgen. Et lille spørgsmål hvor lang tid skal dejen stå og æltes i Kenwooden jeg stoppede maskinen efter 38 min ?
BH Nils

Kokke Kongen 13. marts 2015 kl. 16.27  

Hej Niels

Sorry for det sene svar, håber ikke maskinen har kørt hele natten :)
Jeg tror ikke man kan ælte for meget, højst for lidt. Ved ikke hvad der sker når den kører hele natten, måske bliver dejen så sej at masknen kører fast. Men 38 min lyder fornuftigt. Hvis du kan trække dejen lang som tyggegummi og den holder, så er den god. Tror man skal prøve sig frem, efter 10 pizzaer har man en fornemmelse hvor lang den skal køre.
Håber den bliver god :)

Gahne75 26. marts 2015 kl. 21.16  

Hej igen

Ja dejen den blev god men synes at den var noget klisteret så nu prøver jeg uden olie som en af de andre har fortalt om :-)

Anonym,  11. maj 2015 kl. 14.01  

Gærceller har behov for sukker for at kunne arbejde. Så sukkeret er ikke for sødme, men for at dejen kan hæve.

Kokke Kongen 17. maj 2015 kl. 15.42  

Hej Jakob
Du har ret angående sukkeret. Det fik jeg vist ikke nævnt i opskriften. Tror heller ikke at en spsk. sukker til 2-3 pizzabunde giver meget sødme:) Men det er doping til gærcellerne, så de arbejder endnu hurtigere:)

Prøvede til gengæld at undlade olien som Anonym foreslog i et kommentar, og det gav faktisk et endnu bedre resultat.

Unknown 21. september 2015 kl. 10.01  

Hej. Prøvede opskriften i fredags og fik de mest fantastiske pizzaer på grillen :)
Jeg synes dog at dejen var slem til at trække sig sammen igen da jeg skulle forme pizzaerne. Er det fordi jeg ikke har æltet længe nok, for meget mel, eller hvad kan det skyldes? Jeg lavede den uden olie, som nogen foreslår.
Kan man fryse dejen? Og skal det ske før eller efter hævning, hvis det er?

Kokke Kongen 24. september 2015 kl. 21.45  

Hej Tina

At dejen trækker sig sammen er normalt. Det er faktisk godt, det betyder den er super elastisk og du har æltet den rigtig godt. Men jeg giver dig ret, det er ikke nemt at forme pizzaerne, det kræver lidt øvelse, så skal du nok blive en rigtig pizzabager. Prøv at rotere dejen mens du kaster den op i luften, så bliver den helt rund :)
Jeg har aldrig selv prøvet at fryse pizzadej, men hvorfor ikke. Ville gøre det efter den har hævet og så lade den hæve lidt når den igen kommer ud af fryseren.

Hilsen
King Kok

Anonym,  19. februar 2016 kl. 18.09  

Jeg kan simpelthen ikke få den lortedej hen på pizzapladen. Når der er fyld på... Dumme pizza. Hvordan gør I andre?.. Og prøvede med pizzaskovlen, men den er SÅ elendig og helt umulig at få ind under pizzaen.

Men ellers var dejen god at arbejde med. Jeg tror bare jeg er for hidsig til at blive pizzabager... Glæder mig til at smage den

Kokke Kongen 20. februar 2016 kl. 12.16  

Haha... det problem med at få pizzadejen på pizzaspaden kender jeg alt for godt. Det kan være lige så svært at få den fra pizzaspaden over på pizzastenen. Enten har du alt for meget fyld på pizzaen. Eller den klistrer fast, der skal være rigeligt med mel på bordet og spaden, så plejer det at være nemmere. Prøv ellers at lave dem mindre, jo større din pizza er, jo sværere er det at få den på/af.
Resten er bare teknik. Den rette bevægelse, som at kunne vende en pandekage i luften :)
Prøv at se din lokale pizzabager hvordan han gør, og spørg gerne, måske han kan fortælle dig hemmeligheden i at flytte en pizzadej :)

Håber alligevel den er blevet god

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP