Calamares

Opskrift Calamares, stegte blæksprutte, blækspruttetuber, blæksprutteringe calamari

Ingredienser
2-3 blækspruttetuber
Hvedemel
Olie (raps eller solsikke)
Salt
Citron

Så er det igen tid til tapas. Og når man ikke lige rejser til Spanien, så må man jo selv tilerede dem. I dag vil jeg vise jer hvor nemt det er at tilberede calamares. Jeg ved godt, de ligger i fryseren som færdigret hos de fleste supermarkeder. Der er kraftedderme så meget dej rundt om blæksprutten, at jeg har svært ved at smage dem. Så glem de fu#king færdigret calamares og lav dem selv. Blækspruttetuber er kroppen eller hovedet af blæksprutten. Du kan naturligvis også købe en hel blæksprutte hos fiskehandleren og stege armene med. Hvis du køber en frisk blæksprutte, så bed fiskehandleren om at rense den for dig. Nu hvor du læser tabernes opskrifter, går jeg ikke ud fra at du selv er i stand til dette. Med mindre du ved hvordan man fjerner blæksækken, trækker stiverne ud af kroppen og skærer den tynde grå hinde af kroppen.
 Tilberedningen er pisse nemt. Skær tuberne i 1cm tykke skiver.
 Vend dem i rigeligt med mel. Kom ikke salt ved, det gør dem bare sej som gummi.
 Varm rigeligt med olie op i en gryde eller pande. De skal svømme i olien, så der skal ikke spares. Hvis du har en fritøse, så endnu bedre. Er olien varm, kommer du kun så mange blæksprutteringe i som der er plads til, ellers køler olien for hurtig ned og de klistrer sammen. Selve stegning tager ikke mere end 2 minutter. Pas på de ikke får for meget, så bliver de også som gummi.

Kom dem på en tallerken med køkkenrulle hvor de kan dryppe af. Drys salt på og server med citronskiver og andre tapas.

1 kommentarer:

Pia 17. juli 2012 kl. 12.17  

Hej...

Jeg har lige været igennem en del af dine opskrifter, din humor kan jeg slet ikke stå for, så du har mig nu som fast læser...

Glæder mig til at se, hvad du disker op med...

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP