Ratatouille

Opskrift Ratatouille




Ingredienser
1 Aubergine
1 Courgette
1 Løg
2 Peberfrugter gul/rød
15 cherrytomater
1 fed hvidløg
2 kviste rosmarin
Olivenolie
Salt og peber

Det er sku ikke altid nemt at følge sundhedsstyrelsens anbefalinger. Især den med 6 om dagen er ikke altid nemt at overholde. Hvordan for fanden skal jeg få seks stk. grøntsager/frugt ned, når jeg lige har spist ½ Kg kød! Og her er der ikke tale om seks vindruer. Nej, hele 600g grøntsager eller frugt. Hvis du er en af dem der har svært med de mange grøntsager, så er ratatouille løsningen. Ratatouille er en traditionel fransk provencalsk sammenkogt ret bestående af de ovennævnte grøntsager. Der er en del variationer af ratatouille, hvor især krydderierne varierer. Jeg brugte frisk rosmarin, men timian, oregano eller basilikum kan også anvendes. Andre hælder rødvin i, men så koger det ud til noget værre splatter. Jeg kan lide hvis grøntsagerne har lidt bid.


Tilberedningen af ratatouille er pissenemt. Du skærer alle grøntsager i mundrette stykker. Hvidløg hakkes fint. Varm olivenolien i en gryde eller wok. Der er en fordel at svitse auberginen først, da den suger en del olie og skal ha lidt længere end de andre grøntsager. Svits auberginen i et par minutter og tag dem fra. Kom alle andre ingredienser i panden (vent med cherrytomaterne) og steg dem i olie i at par minutter. Rør konstant så de bliver svitset på alle sider. Rør til sidst cherrytomaterne og de forstegte auberginer i og krydder med salt og peber. Jeg plejer at komme det hele over i et ovnfast fad og gir det lige 10 minutter i ovnen ved 200°C.


Ratatouille kan serveres til næsten al slags kød eller bare spises som ren vegetarret med et stykke baguette. Jeg har svært ved at blive mæt uden kød, så vi fik svinemørbrad til.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP