Økoæbler from Hell

Tungmetaller i Økoæbler


Min datter elsker æbler og hun spiser mindst ét hver dag. Indtil nu har jeg altid købt økologiske æbler, fordi min datter ikke skal fodres med pesticider og tungmetaller. Jeg lagde ikke rigtig mærke til oprindelseslandet, når jeg købte økoæbler, var ligegyldigt, da der var et rødt Ø mærke på. Med min naive økohjerne stoppede jeg æblerne i min datter uden bekymring overhovedet.
Skyllede dem naturligvis. Æbleplukkerne vasker jo ikke nødvendigvis hænderne efter de har været ud og skide. Men jeg gik godt nok ikke ud fra, at der var sprøjtet kemikalier på æbletræerne.

Efter jeg læste denne artikel i Søndagsavisen, er jeg holdt op med at købe økoæbler fra udlandet. I visse EU lande som bla. Tyskland og Italien, er det nemlig tilladt at sprøjte tungmetallet kobber til bekæmpelse af svampen skurv på Økologiske æbletræer, da dette ikke er forbudt ifølge EU's regler for økologi. Udenlandsk frugt og grønt kan nemlig få det velkendte danske røde Ø mærke, bare de lever op til EU’s krav for økologi. Svampebekæmpelsesmidlet kobber har været forbudt i Danmark siden 1995, selv på ikke økologiske æbler må dette ikke anvendes.

Nu køber jeg hellere danske ikke-økologiske æbler frem for økoæbler fra udlandet. Jeg føler mig godt og grundigt røvrendt. Når jeg køber økologi, gik jeg altid ud fra at det er 100% natur, og at det overhovedet ikke er tilladt at bruge kemikalier. Nu er min mistillid i hver fald så stor, at jeg holder mig fra alt øko som kommer fra udlandet. Man burde boykotte alle udenlandske øko-æbler. De danke avlere har ikke en chance at konkurrere med den billige æbleproduktion fra udlandet. I går stod jeg i Netto og kunne vælge mellem en øko agurk fra Spanien og en Dansk agurk som ikke var økologisk. Jeg købte så den danske, som sikkert indeholder mindre kemi end den spanske øko.

Jeg er ret stolt over min udskæring af æblet. Min datter spiste det endda, undrede sig lidt over ansigtet, men spiste det. 

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP