Varmrøget ørred

Opskrift røget ørred, varmrøget, laks, fisk


 Ingredienser
1 Kg regnbueørred
Salt
Røgflis

Jeg fik i dag besøg af en stor regnbueørred. Den fortalte mig, at den ryger en til to pakker om dagen. Nu er jeg selv ikkeryger, så kunne ikke lige tilbyde en smøg. Jeg havde en pose røgflis liggende og det kunne den godt tænke sig at prøve. Den fik først en massage i groft salt, som skiderikken åbenbart nød. Efterfølgende fik den lov at sove 3 timer i køleskabet.

Imens forberedte jeg grillen. En håndfuld røgflis blev lagt i vand. Weber har et stort udvalg af rygeflis og der er forskel på røgens flavor. Her er et udvalg af røgflis fx æble, pekannød, whiskey og flere.  Min intention var, at give den en gang varm røg. Koldrøgning er en langvarig proces. Røgen skal dog heller ikke være så varmt at den bliver gennemstegt på 20 minutter. Den må godt få lidt tid til at trække røgen til sig. Jeg ville prøve at give den max 120°C i ca. 2-3 timer.

Jeg brugte samme fremgangsmåde, som den jeg benyttede til Pulled Pork, bare med den forskel at jeg lavede ½ ”ring of fire” da min ørred jo ikke skulle overnatte på grillen. Se optænding af grillen under Pulled Pork opskriften.
Rygemetoden kan naturligvis også bruges til laks.

Inden Hr. Ørred fik lov til at komme på grillen, skyllede jeg saltet af ham og tørrede ham godt af. Ren velvære som Hr. Ørred elskede. Han ville ha' en svensk afslutning, men her satte jeg grænsen.
Jeg placerede ham langt væk fra varmekilden, således at han ikke begynder at stege, men udelukkende får varmen fra røgen.
Jeg havde bundspjælldet ikke helt lukket, som jeg havde ved pulled pork. Temperaturen faldt for meget og der var ikke gang i røgen da den blev lukket. Havde både bundspjæld og topspjæld halvt åbent under hele rygeprocessen og grillens temperatur holdt sig således på de 120°C i ca. 2 timer.
Resultatet blev i hvert fald eminent.
Hr. Ørred overlevede desværre ikke dagen. Rygning er farligt, men Hr. Ørred takkede nej til et gratis rygestopkursus.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP