Beef Vindaloo

Opskrift Vindaloo oksekød indisk




Ingredienser
1 Kg oksekød (fx okseklump, filet,
cuvette…)
2 spsk. ghee
1 løg
5 fed hvidløg
1 knold ingefær (valnød stor)
1 dåse hakkede tomater
1 dåse tomatpure
4 spsk. rødvinseddike
3 spsk. sukker
2 tsk. sorte sennepskorn
2 tsk. korianderfrø
2 tsk. spidskommen
6 nelliker
4 laurblade
4-5 tør små chili

Denne indiske ret er en af de stærkeste retter du kan bestille i en indisk restaurant. Jeg har prøvet den og blev faktisk advaret af tjeneren, at den er meget stærk. Men jeg tænkte, what the fu#k, jeg plejer at spise stærk mad, så hit med min vindaloo. Men hold kæft man, den var stærk. Og den følgende dag på toilettet…. Jeg siger bare ”Fire in the hole!” Jeg fandt ikke nogen rigtig Vindaloo opskrift på nogen danske sider, men der er et par rigtig gode Indiske hjemmesider på engelsk, hvor jeg fandt denne forrygende opskrift. Og du får den naturligvis oversat på dansk. Jeg har godt nok skåret ned for chili, den originale var med 10 chili, men det må du selv om, det er jo dit røvhul.

Skær oksekøddet i ca. 3x3cm store stykker. Kom ghee i en stor gryde og steg køddet. I en blender kommer du de hakkede tomater, tomatpure, løget, hvidløg, ingefær, rødvinseddike og sukker. Det er en god ide at skære løg, hvidløg og ingefæret i mindre stykker inden du kommer det i blenderen, især ingefæret, da du ellers har lange ubehagelige tråde i din ret. Bland det hele til en fin marinade.
Kom sennepsfrø, korianderfrø og nellikerne i en morter og knus det til pulver. Hvis du ikke har en morter, så er du på den, ellers brug din fantasi, du har sikkert en hammer.
Efter du har knust krydderierne kommes de i gryden (også spidskommen) og steges få minutter sammen med køddet på svag varme til smagsstofferne kommer frem.
Hæld marinaden som du har blendet i gryden samt chili og laurblade. Kom låg på og lad rette simre under meget svag varme i 1 til 2 timer. Kogetiden afænger af hvilket kød du har købt. Så kog til kødet er mørt.
Server med basmati ris. Som du ser på billedet har jeg stegt et par squash til.

Hvis du ikke kan finde alle ingredienser i din supermarked så kan du bestille dem hos Shop Asia

5 kommentarer:

Joysen 7. august 2013 kl. 12.48  

Tak foe en rigtig god opskrift. Vindaloo er en af favoritterne når vi er på Indisk restaurant.
Den blev virkelig lækker!

Joysen 7. august 2013 kl. 12.49  

så lækker en opskrift. Tusind tak. Mums

Kokke Kongen 12. august 2013 kl. 23.39  

Hej Joysen
Jups, vindaluoo er også min favorit når jeg er på Idisk restaurant. Og så er det altid en af de stærkeste retter de har :)

Anonym,  18. november 2013 kl. 13.45  

Den lyder forrygende din opskrift, har dog et lille spørgsmål angående de tørrede chili ... hvor får man dem og hvilken styrke snakker vi om :-) min skal nemlig helst kunne spises af mine unger også!

Kokke Kongen 19. november 2013 kl. 20.53  

Tørret chili kan købes i asiatiske butikker eller andre etniske købmænd/grønhandler. Der er dog stor forskel på styrke afhængig af hvilken slags du køber. Beef Vindaloo skal godt nok være meget stærk, men hvis ungerne også skal kunne spise det, så køb de milde af slagsen. Se evt på chili oversigten her

Hvor meget chili kan du tåle?

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP