Brunkål med flæsk

Opskrift brunkål med flæsk
Ingredienser

1 Kg kogeflæsk /svinebryst
1 Hvidkålshoved
50g smør eller margarine
50g sukker
Salt og peber

Rugbrød eller kartofler
Sennep

Det her er en af de billigste retter du kan tilberede. Et hvidkålshoved koster mindre end en rulle toiletpapir, og et stykke kogeflæsk kan du få for panten af dine weekend bajere. Så godt nyt for alle studerende som sikkert trænger til lidt afveksling efter den daglige spaghetti med ketchup. Det er dog ingen god ide at spise denne fede ret dagligt, da du sikkert vil få en blodprop eller hjertestop inden studiet er over. Men inden det går så galt, så har dine medbeboere på kollegiet sikkert allerede smidt dig ud pga. dine fæle lugtende prutter. Nu vil jeg ikke skræmme dig væk, denne ret er virkelig delikat.

Skær hvidkålshovedet i to halve og fjern stokken. Skær kålen i små stykker, dog ikke for små, men heller ikke for store, du ved hvad jeg mener, brug din sunde fornuft.

Kom sukkeret i en stor stegegryde og varm denne op indtil den karamelliserer. Du starter bedst med høj varme, og skruer så ned så snart du kan se at sukkeret farves brunt. Pas på, overgangen fra karamellisering til fu#king brændt sukker er hårfin. Så snart sukkeret er karamelliseret tilsættes smørret eller margarinen. Kom kålen i og vend den rundt i sukkeret indtil den har fået en dejlig lysebrun farve. Læg kødet i midten af gryden og pak det ind i kålen. Tilsæt ca. 1dl vand, evt. med lidt svinebouillon. Salt og peber, låg på og på svag varme i 1 ½ time, færdig.


Kan serveres med kartofler eller rugbrød. Husk sennep.

4 kommentarer:

Anonym,  22. oktober 2012 kl. 17.46  

virkeligt godt skrevet jeg grinte da jeg læste opskriften ;-) denne opskrift er virkeligt krydret med god humor "tak for det" og det smager virkeligt godt :-)
Mange hilsner
Misella

Kokke Kongen 23. oktober 2012 kl. 21.51  

Hej Misella. Det er sku da et flot navn du har.
Ja, brunkål med flæsk er virkelig simpel men delikat. Men det er godt nok længe siden jeg selv fik det, ikke siden jeg skrev denne opskrift. Tak for reminder, den kommer snart igen på bordet.

Anonym,  18. juni 2013 kl. 11.12  

Er faktisk blevet ret vild med din side, specielt fordi - efter hvad jeg kan se - henvender den sig til studerende.
Jeg flyttede ud for under en uge siden, så jeg har en masse at lære endnu :)

Brunkål med flæsk er min absolutte livret! :)
- Nephthys

Kokke Kongen 22. juni 2013 kl. 14.01  

Hej Nephthys
Det var da dejligt, så fik jeg en studerende væk fra spaghetti og til at lave en god gammeldavs ret fra bunden :)

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP