Ribensteg med rødkål og brun sovs

Opskrift ribbensteg ribbenssteg med sprød svær og synderjysk rødkål

Ingredienser

1½ Kg svinebryst
5 laurbær blade
Groft salt og peber
1 stort glas rødkål
1 madæble
½ glas rødvin
1 tsk. kommen
½ glas sukker
1 Kg kartofler

Jeg hader det, når jeg får serveret ribbenssteg eller flæskesteg, og sværen ikke er sprød. Jeg var engang til et selskab hvor vi fik ribbenssteg. Jeg knækkede næsten min tand på sværen og brokkede mig gevaldigt over det ukvalificerede amatørkøkken. Den ældre dame overfor mig prøvede at forklare mig, at sværen skal være sprødt og at jeg ikke har forstand på sådan noget. Der er fu#king ederme forskel på sprødt og det der ligner tagpap. Det sagde jeg ikke højt, men eftersom det var det første som kom frem i mit reflektoriske sprogcenter, så forblev jeg tavs. Og hvad det angår, så skal unge mænd ikke diskutere gammeldavs kogekunst med husmødre over 80.
Her får du i hvert fald en opskrift, hvor sværen bliver boblende sprød.

Tænd ovnen på 250° C. Læg svinebrystet i en bradepande med sværen nedad. Og det er vigtigt at sværen vender nedad, hvis du vil have sværen sprødt. Mange amatør tabere knalder stegen ind i ovnen med sværen opad, tænder for ovnen, og undrer sig over at sværen bliver hård som en tånegl. Hæld vand i bradepanden, ca. 2 cm eller til sværen er dækket med vand og kom laurbær bladene i. Når ovnen har nået 250° C kommer du stegen i ovnen, skruer ned til 200°C og lader den stege i 30 minutter. Så vender du stegen om med sværen opad, kommer salt og peber på og ind i ovnen i ca. 1½ time ved 180°C. Hvis sværen ikke har dannet bobler, så tænd for grillen, men hold godt øje med stegen, ellers bliver den sort. Så snart du kan se at der rør sig noget på sværen, så slukker du straks for grillen. Dette kan du gentage indtil du er tilfreds med sværen. Prøv at se på billedet, er det ikke bare et fantastisk sprødt svær.

Åben glasset med rødkål og hæld det over i en gryde. Du kan naturligvis også købe et frisk rødkålshoved, snitte det i små stykker og koge det. Men det er altså ikke besværet værd. Skræl æblet, skær det i små tern og kom dem i gryden med rødkålet sammen med alle de andre ingredienser. Du synes måske det er meget sukker, men rødkål i glas er fu#king sur, efter min smag at bedømme. Somme tider kommer jeg noget andefedt eller svinefedt ved, men det må du afgøre med din figur, bumser og kolesterol. En spsk. tyttebærsyltetøj eller ribsgelé skader heller ikke.


Væden fra Stegen hælder du naturligvis ikke ud i afløbet. Hæld det over i en lille gryde og kom lidt engelsk sovs og/eller HP sovs i. Nu skal den bare jævnes og smages til med lidt fløde.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP