Stegte ostefyldte Jalapenos

Opskrift stegte jalapenos, jalopenos fyldt med ost, friterede jalapenos



10 jalapenos
1 kop øl
1 kop mel
1 æg
½ tsk. bagepulver
Blød ost
Rasp
salt
1 L olie


Min lille indiske købmand, hvor jeg handler jævnligt, havde en hel kasse med friske jalapenos. Så jeg fik 10 stk. med hjem og ville prøve mig på en snak jeg engang fik på en mexicansk restaurant, nemlig dybstegte jalapenos. Jalapenos er ret mild sammenlignet med andre chilier, se på Scoville skalaen. Er du ikke til stærk mad, så er det måske en lidt for stærk snak. Friterede jalapenos er en mexicansk forret, men egner sig storslået som snak til øl. Jeg fik drukket tre øl på 20 minutter mens jeg gnavede mig igennem 4 friterede jalopenos.


Start med at tilberede dejen. Det minder om en slags pandekagedej. Pisk æg, øl, bagepulver, mel og lidt salt godt sammen i en skål. I en anden skål kommes rasp. Hjemmelavet rasp smager bedst, så jeg anbefaler at du toaster et par skiver brød og knuser dem.

Nu skal du udhule chilierne. Det gør du ved at skære toppen af, altså den brede ende med stilk, og skærer kernehuset ud. Skær den bløde ost i mindre stykker og stop den ned i jalapenoerne. Pas på jalopenoerne ikke revner, derfor er det vigtigt at osten er blød (Jeg brugte en blød Havarti, den smagte bare ikke af en skid).
Hæld olien i en mindre men dyb gryde og varm den op. Det er lidt svært at finde den rigtige temperatur. Hvis den er for varm, så brænder lortet på, hvis det ikke er varmt nok, så tager det en krig.

Jeg stak en tandstik i jalopenoen, så har du noget at holde i. Dyp den efterfølgende i pandekagedejen og derpå i raspen og så ned i olien (bare smid tandstikken med i). Det kan være lidt svært at få dejen til at holde om jalapenoen. Så er dejen enten for tynd eller du er en klovn. Af og til har jeg dyppet lidt frem og tilbage fra dej og rasp, og så hurtig ned i olien. Men prøv at se resultatet.


Det er en delikatesse, men det er mindre sjovt når det igen kommer ud af den anden ende. Til gengæld får du brændt dine anushår af.
Ingredienser

4 kommentarer:

Hans 16. januar 2012 kl. 22.13  

Hehe fantastisk blog og lækker snack! Har prøvet at købe sådan nogle jalapeño-poppers og selv det er noget af det mest usunde man kan fodre sin krop med er det er samtidig noget af det mest udsøgte der findes!!

Ser frem til at læse dine andre opskrifter!

Kokke Kongen 21. januar 2012 kl. 11.56  

Hej Hans
Ja, jeg elsker også jalapeno poppers. Men næste gang vil jeg købe dem hos en mexicaner, det er for stort et griseri selv at stå og lave dem. Det mest usunde er dog friterede snickers. Kan købes i England, men de friterer jo også alt.

Anonym,  24. maj 2012 kl. 17.01  

Prøv at bruge 2 dele revet cheddarost og 1 del blød pikant flødeost i blanding :)

Jeg så et andet sted på nettet at tricket til at få dejen til at sætte ordentlig fast er at dyppe chilipebrene i dejen, derefter i rasp og så lægge dem på en plade direkte i køleskabet i 1 time, så at dejmixet stivner og tykner. Når timen er gået gør du det samme (altså giver dem et helt nyt lag dej og rasp) én gang til og lader dem stå koldt i 1 time. Først derefter dybsteger du dem ....

Kokke Kongen 25. maj 2012 kl. 23.04  

Tak for tippet. Det kan være en kunst at få dejen til at sidde fast. Har du selv prøvet det med køleskabet? Lyder af en tidskrævende proces i betragtning af at det kun er en snak vi tilbereder :)
Vi har lige fået en mexicansk takeaway her i nærheden. De har også jalapeno poppers, så jeg tror jeg henter dem der næste gang jeg får appetit på noget stærk?

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP