Satay med jordnøddesauce

Opskrift satay, jordnøddesovs kylling grillspyd

Ingredienser
500g Kyllingefileter
Spyd

Til marinaden
En knold ingefær
4 fed hvidløg
1 stilk citrongræs
1 løg
3 spsk. sesamolie
2 spsk. brun farin
1 tsk. gurkemeje
1 spsk. knust korianderfrø
1 tsk salt
Saften af en citron
Frisk chili (så meget du kan tåle)

Til jordnøddesaucen
1 lille dåse kokosmælk
3-4 spsk. jordnøddesmør
1 knold ingefær

Satay er ikke lig med satay. Det fandt jeg da hurtig ud af da jeg ledte efter opskrifter. Efter at have set på de danske opskrifter, googlede jeg ”satay recipes”. Her fandt jeg så noget mere autentisk end de danske udgaver. Åbenbart er der flere asiater som taler engelsk end dansk. Satay er jo en asiatisk ret, men eftersom min sprogforståelse indenfor thai, vietnamesisk og indonesisk ikke er udviklet nok til at kunne forstå en simpel opskrift måtte jeg nøjes med de engelske udgaver. I de asiatiske lande serveres satay-spyd af lokale gadesælgere, som griller spyddene over glødende kul. Så hvis du tror du kan stege dem på panden, så glem det. Satay og grill er faktisk en slags fastfood i de asiatiske lande, som hotdog og pølsevogn herhjemme.
Sådan tilbereder du marinaden. Hak, knus eller blend løg, ingefær, hvidløg og citrongræs i fine små stykker. Det blandes med de andre ingredienser. Jeg fandt en del opskifter som undlod essentielle ingredienser såsom gurkemeje og brun farin. Gurkemejen giver satay dens typiske gul orange farve. Hvis det skal være helt autentisk, så bruger du frisk gurkemejerod, men hold kæft hvor det griser. Brun farin karamelliserer under grilning, og gør kyllingen sprød.
Mariner kyllingefileterne i marinaden. Jeg brugte kyllingeinderfileter, dem behøver du ikke skære i stumper. Har du de store kyllingefiletter anbefaler jeg dog at du skærer dem ud i mindre stykker. Lad dem stå i marinaden i mindst en time. Jo længere de står og trækker jo bedre. Du kan med fordel tilberede dem dagen inden og lade dem stå og marinere natten over.
Nu skal de bare spydes og grilles.

Med jordnøddesovsen har jeg det således, ”Keep it simple”. Mange ødelægger saucen ved at hælde alt muligt lort i. Den værste opskrift jeg fandt, var nok den med hønsebouillon i. Fik kvalme da jeg læste den. Den skal smage af jordnødder, så lad være med at hælde alt muligt pis i. Hak eller riv ingefæren og bland det med kokosmælk og jordnøddesmør. Varm det i mikroovnen, så er det nemmere at blande. Hvis du synes den er for tyk, kan du hælde lidt kogende vand i.

1 kommentarer:

Anonym,  18. juli 2011 kl. 18.39  

Uhmm, fantastisk ret, som jeg da vist snart må lave igen :-)

Mange hilsner
Birthe

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP