Rødbedesuppe

Opskrift Rødbedesuppe rødbeder suppe

 Ingredienser
1 Kg rødbeder
2-3 løg
200g bacon
1 æble
½ dl æbleeddike
2 terninger hønsebouillon
1 dl fløde
Olivenolie
½ tsk. tørret chili
½ tsk. tørret timian
Salt og peber

Jeg har i lang tid haft et Kg rødbeder liggende i køleskabet. Altså friske rødbeder, ikke dem i glas. Nu ved jeg ikke hvor friske de var, har sikkert ligget der i en måneds tid. Utrolig hvor længe rødbeder kan holde sig. Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle stille op med dem, men så fandt jeg en rødbedesuppe opskrift i min yndlings kogebog Grundkøkken af Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjerg. Nu havde jeg ikke lige alle ingredienser som skulle til, så her får du min udgave.

Vask rødbederne godt. Kog dem i en stor gryde i ca. 30 minutter. Hæld vandet fra og kom koldt vand i. Lad dem stå og køle af.
Skær bacon i ca. ½ cm tykke skiver. Hak løgene i små stykker. Svits bacon på panden på begge sider i lidt olivenolie og tilsæt løgene. Svits indtil løgene er bløde, de må ikke blive brune. Tag panden fra varmen.
Pil skallen af rødbederne og skær dem i små stykker (du vil hurtig opdage, at det er et fu#king svineri). Skræl æblet og skær det ligeledes i tern. Kom rødbede og æble i en stor gryde og tilsæt æbleeddiken. Lad det simre uden låg indtil æbleeddiken næsten er fordampet. Kom bacon og løg i og rør det hele godt rundt. Tilsæt ca. 1 liter vand, bouillon terninger, tørret timian og chili. Lad det hele simre i 15 minutter.
Håber du har en stavblender, fordi nu skal det hele blendes. Men inden du stikker din stavblender ned i gryden, så fisk baconet ud, det vil vi nemlig ikke blende med (medmindre du vil servere suppen på et plejehjem). Selve blendeprocessen kan blive farlig. Husk, det er rødbede. Hvis lortet sprøjter op, så er dit køkken fandme ødelagt. Og så er suppen varm, fu#k det gør nas når det sprøjter op på armen. Så vær forsigtig når du blender suppen, der er meget som kan gå galt.
Du blender indtil suppen er cremet og helt uden klumper. Skær baconet i små tern og kom dem tilbage i suppen. Smag til med salt og peber.
I kogebogen Grundkøkken, serveres suppen med pisket peberrodsfløde. Nu har jeg spicet suppen op med chili i stedet for. Lav et lille mønster med piskefløde, det pynter lidt, så suppen ikke ligner en stor blodpøl.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP