Oliven Tapenade

Opskrift tapas med oliven tapenade

 Ingredienser
1 glas sorte oliven
(helst kalamata oliven)
1 lille glas kapers
1 fed hvidløg
2 spsk. olivenolie
Lidt salt

Problemet ved oliven, jeg får aldrig spist et helt glas. Lige pludselig får jeg lyst til oliven, men efter 4 stk. oliven, så er behovet også dækket. Og så længe er et glas oliven sku heller ikke holdbart når det først har været åbnet. Og så er det satan edderme 4 dyre oliven hvis man kyler lortet ud efterfølgende.
Jeg havde også et glas kapers stående, og det er jo heller ikke noget man ligefrem bæller i sig. Men man kan lave en fantastisk tapenade ud af oliven og kapers, den smager super på ristet brød og holder sig ret længe med olivenolie på.

Fjern stenene fra oliven. Kom det hele ind i en blender. Hvis du ikke er så vild med kapers, så start med halvdelen, og smag til efterhånden (husk at slukke for blenderen når du stikker fingeren ned for at smage). Man kan også komme ansjoser i, men det bliver lidt for fisket efter min smag.

Tip. Hæld lidt af eddiken i fra kapers, giver en god smag. Hæld lidt olivenolie på, så holder tapenaden sig lidt længere.

2 kommentarer:

Anonym,  16. februar 2013 kl. 19.50  

Dejligt opskrift, tak. Mærkelig uæstetisk bevidsthed

Kokke Kongen 16. februar 2013 kl. 22.40  

Tak for kommentar, men det med "uæstetisk bevidsthed"" fattede jeg ikke.

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP