Oksekøds Korma i mandel sauce

Opskrift Oksekøds Korma i mandel jogurt sauce, indisk karry

 Ingredienser
1Kg mager oksekød (fx culotte, cuvette)
2 spsk. ghee
3 løg, fint hakket
1 tsk. hvidløgspaste
1 tsk. ingefærpaste
150g jogurt (græsk eller tyrkisk)
1 tsk. korianderfrø
3 nelliker
3 grønne kardemomme frø
2 spsk. sesamfrø
1 spsk. marcipan (eller knuste mandler)
Grønne chili efter smag og behag
Frisk koriander

Ja, hvad fanden er egentlig en korma. Korma eller khorma betyder så meget som at stege, brase eller simre. Dvs. en indisk korma kan være alt mulig stegt kød, piftet op med forskellige krydderier som så simrer i en cremet sauce. Sidst jeg spiste på indisk restaurant, fik jeg en korma i en cremet mandel sauce. Nu har jeg selv prøvet denne ret, eller i det mindste noget som ligner. Fandt forskellige opskrifter på nettet og kreerede så min egen ud fra dem.

Du undrer dig sikkert over marcipanen, men jeg gad simpelt hen ikke at koge og smutte manler, og knuse dem til en cremet substans. Knuste mandler er sku da ikke andet end marcipan. Så spar dig arbejdet og køb an pølse marcipan i stedet. Knus sesamfrø i en morter og bland det med marcipanen.

Smelt ghee i en stor gryde. Jeg bruger altid ghee til mine indiske retter, det smager bare mere af indisk mad end med olie. Brun kødet. Tilsæt de hakkede løg og svits dem på svag varme til de bliver klare. Tilsæt nelliker, korianderfrø og kardemomme. Hvis du ikke er til hele krydderier i din ret, så knus dem i en morter. Så snart du kan dufte krydderierne kommer du hvidløg- og ingefærpasten i. Rør godt rundt under svag varme. Tilsæt nu marcipan, sesam og jogurt. Rør rundt og tilsæt vand indtil du får en cremet fløde lignende konsistens. Tilsæt en tsk. salt, kom låg på og lad retten simre i ca. 1 time eller til kødet er mør.
Smag til med frisk grøn chili og pynt med frisk koriander.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP