Sønderjysk grønlangkål med hamburgerryg

Opskrift Sønderjysk grønlangkål med hamburgerryg og kålpølser, grønkål 


 
Ingredienser
1 Kg hakket grønkål
1 Kg Hamburgerryg
6 Kålpølser
½ Kg Kartofler
1 klat smør
Salt og peber
(Piskefløde)

”Æ tøt, æ tåt, æ såt å æ pot, men da æ blev vachen, haj æ sked å æ lachen” 

Jeg overvejede sku at skrive denne opskrift på sønderjysk, men det ville så lyde lidt som sætningen ovenover, og jeg går stærkt ud fra, at vi Danskere her på Sjælland ikke forstår et ord i denne sætning.
Der er vist mange måder at tilberede grønlangkål på. Her er den sønderjyske udgave som min mor lavede den, hun er nemlig fra Sønderjylland. Jeg bruger hakket grønkål fra frysedisken, fordi det gjorde min mor. Jeg kan i hvert fald ikke mindes at hun stod og hakkede frisk grønkål, som også var umuligt med to skrigende møgunger. Især min lillebror var umuligt, og det var altså ikke min skyld at han skreg så meget.
Hvis du absolut skal bruge frisk grønkål, som supermarkederne har max to dage i deres grønsagsafdeling om året, så skal det koges inden brug og efterfølgende skæres eller køres igennem en kødhakker. Jeg kan godt se på dig, det gider du fandme ikke bruge tid på.

Skræl kartoflerne og kom dem i en gryde med vand sammen med Hamburgerryggen og lad det koge i 20 minutter. Du kan lige så godt koge kartoflerne sammen med Hamburgerryggen, da vi alligevel skal ha smagen af kødet over i grønkålen.
 I mellemtiden kommer du den frosne grønkål over i en gryde (en ny gryde, ikke i den med Hamburgerryggen) med en klat smør og friskkværnet peber. Lad det tø op på svag varme og simre mens kartoflerne koger.
Efter 20 minutters kogetid tages kartoflerne ud af gryden og kålpølserne kommes i gryden og koges sammen med Hamburgerryggen i 20 minutter. Sluk for varmen og lad det stå og trække i 20 minutter.
I mellemtiden moser du kartoflerne med en gaffel og kommer dem i gryden med grønkålen. Hæld lidt af vandet fra kødet over i gryden og lad det simre i et par minutter. Kartoflerne kommer til at jævne grønkålen, så juster løbende med vandet fra kødet så du får den rigtige konsistens. Smag til sidst til med salt. OBS, vandet fra kødet er ret saltet, så vent til allersidst med saltet.
Mange kommer lidt piskefløde i grønkålen, det gjorde min mor ikke, så derfor undladt i denne opskrift.
Serveres med brune kartofler, eller hvide og sennep.

4 kommentarer:

Anonym,  25. november 2012 kl. 17.40  

Ha, den remse kender jeg ikke; måske fordi det hedder mæ tøs, mæ tøt her. En københavnerinde spurgte engang en sønderjyde, om tøt var datid af tøs - det var det!

Som himmerlandsk sønderjyde gennem mange år kan jeg kun anbefale dig at stege/grille kålpølserne. Det lærte jeg af hr. Følster ejeren af slagerKurzke - og du vil aldrig koge dem mere. Og så er vensysselsk grønlangkål 1000 gange bedre - laver aldrig andet. Det er ikke kartofler i, men brunede kartofler til!
Elsebeth

Kokke Kongen 26. november 2012 kl. 22.43  

Hej Elsebeth

Tak for tippet. Jeg kan godt forestille mig, at kålpølserne vil smage godt på gril. Hvad så med den røgede smag? Jeg kan lide hvis den kommer i kålen, og det gør den med vandet.
Bare købe nok pølser, så er der til vand og gril.
Næste gang jeg kommer forbi Vendsyssel skal jeg nok tage en sæk grønkål med.

Aage Jensen,  9. november 2015 kl. 00.51  

Grunden til at jeg soegte efter opskriften er at jeg husker min mor engang i tidernes morgen lavede det.... og at jeg kunne li det.
Problemet er at jeg bor i Oklahoma.... har aldrig set groenkaal i forretningerne.
De har noget, der hedder kale.... kan det bruges?

Kokke Kongen 11. november 2015 kl. 12.59  

Hej Aage

Ifølge Wikipedia er Kale det engelske ord for grønkål. Så det må være det samme. Men jeg tror du får problemer med at få fat i en hamburgerryg eller sønderjyske kålpølser i Oklahoma :)

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP