Blåbærmuffin

Opskrift blåbærmuffin, blåbær, muffin

Ingredienser
100 g smør
3½ dl sukker
3 æg
3 dl creme fraiche
6½ dl hvedemel
150 g friske/frosne blåbær
100 g grofthakket mørk chokolade
2 tsk. bagepulver

Så fik jeg endelig brugt mine silikone muffinsforme. Fordelen ved silikoneformene er, at de ikke fylder så meget som de klodsede metalforme. Og så plejer der kun at være plads til 12 muffins i sådan en metalform. Jeg købte 40 silikoneforme hos bagetid.dk for kun 49,- kr. for et sæt med 10. Stablet sammen fylder de ikke mere end at de kan være i bukselommen. Måske et underligt sted at opbevare dem. De skal heller ikke smøres før brug, tværtimod, pissenemt at få muffin ud af formene. Rengøring af formene er endnu nemmere, bare slik dem rene eller kom dem i opvaskemaskinen.

Disse silikone muffinforme er bl.a. testvinder. Læs artiklen i Politikken "Dyre muffinforme er spild af penge"

 Forvarm ovnen til 200°C. Fordel silikoneformene på et bagerist. Lun smørret et kort øjeblik i mikroovnen så den bliver blød. Pisk smør og sukker godt sammen. Pisk æggene i efterfulgt af cremefraiche. Bland mel og bagepulver og rør det derefter sammen med resten af dejen.

Bland forsigtigt chokolade og halvdelen af blåbær i dejen. Hæld dejen i, til lidt over halvdelen af muffinsformene. Fordel nu de resterende blåbær på toppen af dejen og tryk dem lidt ned i dejen. Du kan naturligvis også røre alle blåbær i dejen, men blåbær har det med at synke ned i dejen når de bages, så derfor gemmer jeg et par stykker til toppen.
Kom dem ind i ovnen og skru ned til 180°C. De bages i ca. 30 minutter. Sluk ovnen og lad dem stå i ovnen i 10 minutter inden du tager dem ud.

2 kommentarer:

Samantha 3. oktober 2013 kl. 09.13  

Tak for en lækker opskrift. Dine muffines ser super gode ud. Jeg vil forsøge at ernæringsforbedre dem lidt og bruge vegetabilsk fedtstof, kvark 0,1% og bytte lidt af melet ud med havregryn.

Tak for god inspiration :)

Kokke Kongen 3. oktober 2013 kl. 20.13  

Jeg synes da allerede at mine muffins er super sunde :)
Lad mig vide hvordan dine er blevet, kan altid bruge lidt inspiration.

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP