Mini æggekage

Opskrift mini æggekage i ovn

Ingredienser
4 æg
1 dl mælk
1 tsk. kartoffelmel
½ tsk. bagepulver
½ tsk. salt
Silikone Muffinsforme

250g bacontern
Purløg
Karse
Cherrytomater

Hvem siger at muffinsforme udelukkende kan bruges til muffins og cupkakes. Nu hvor jeg har de her silikone muffinsforme skal de jo ikke bare ligge i skuffen. Men muffins hver uge, det bliver jeg sku også træt af, så er begyndt at eksperimentere hvad de ellers kan bruges til. Fik så ideen at lave æggekage i dem. Æggekage er jo også en slags kage, så hvorfor ikke lave dem i en bageform. Og i betragtning af at der er tale om en æggekage, så er de faktisk blevet ret så dekorative. Rigtig god opskrift til brunch eller aftensmad på en varm sommerdag.

Muffinsformene kan købes hos Bagetid.dk 

Æggekage i ovn er meget nemmere end på panden. På grund af manglende utålmodighed mislykkes æggekager på panden for mange amatørklovne, da de skruer varmen op på fuld katastrofe, med det resultat at æggekagen brænder på. En æggekage skal altid steges eller bages på lavt blus, indtil alt æggemasse er stivnet.

Pisk æggene sammen. Pisk mel, bagepulver og salt i mælken og bland det med æggemassen. Bagepulveret gør æggekagen dejligt luftigt. Kom aldrig melet først i æggemassen, så fu#king klumper det.
Jeg smurte muffinsformene ind i olie, men tror ikke engang det var nødvendigt.
Da jeg ikke vidste hvor meget æggekagen vil hæve, hældte jeg ikke æggemassen op til kanten, men lod ca. 1 cm til frit spil uden regler. Og rigtig nok, æggekagen var meget nysgerrig og kiggede ud over kanten. Sjovt nok blev den bange da jeg tog den ud af ovnen hvor den trak sig tilbage og gemte sig bag palisaden.
Bag æggekagerne ved 180°C, ikke mere. Bagetiden er ca. 20 minutter. Steg bacontern og skær tomaterne mens æggekagerne hygger sig i ovnen. Mine æggekager skrumpede lidt da jeg tog dem ud af formene, så lagde to oven på hinanden for synets skyld.
Pynt æggekagerne med bacon, tomater, purløg og karse. Kan serveres med et stykke brød til.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP