Knalde med kylling ”bang bang chicken”

Opskrift Bang Bang chicken, kylling, pang pang chicken

Ingredienser
2 kyllingefileter
3-4 forårsløg
½ agurk

Til marinaden
2 spsk. sojasauce
2 spsk. ris-eddike
1 spsk. sukker
1 spsk. sesam paste (tahin)
1 spsk. mørk sesamolie
1 tsk. sesam
1 tsk. Sichuan peber (Szechuan pepper)

Der findes ikke et dansk navn til denne opskrift, så ”knalde med kylling” var det tætteste jeg kunne komme det engelske ”bang bang chicken”. Efter kyllingen er blevet kogt, bliver den slået med en kagerulle. Derfor hedder opskriften bang bang chicken. En meget klog kineser sagde engang ”Du bang bang kylling med kagerulle, du ikke skære med kniv kylling”.

Efter jeg fik skimmet en håndfuld håbløse opskrifter på de alt for mange rådne hjemmesider forfattet af dovne amatørkokke, slukkede jeg computeren, lagde mig under dynen og græd en halv time. Så tog jeg mig sammen og lavede en rigtig bang bang kylling som jeg endda deler med dig, fordi den danske befolkning har ret til en original bang bang chicken opskrift.

Bang bang chicken er en salat. Det er ikke en wokret som serveres varmt med sovs og ris. Hvis i laver kylling i karry, så kald det for fanden kylling i karry. Kyllingekødet bliver banket og flået, ligesom pulled-pork, som du jo heller ikke skærer i skiver. Kyllingekødet bliver kogt, ikke stegt eller skåret i strimler/tern hvorefter det bliver stegt.
Sichuan peber er vist nok den vigtigste ingrediens i bang bang kylling. Nåh ja, det blev vist glemt i alle de opskifter jeg stødte på inden jeg brød sammen i gråd.

Opskriften her er ca. til to personer.
Kog kyllingefileterne i en gryde med saltet vand i ca. 10 minutter. Ta dem op af vandet og lad dem køle ned.
Imens laves marinaden. Sichuanpeber ristes på en pande og knuses i en morter eller elektrisk kaffekværn. Læs artiklen om sichuanpeber inden du bruger det. Bland peberen med alle ingredienser til marinaden og rør det ud til en cremet sauce.

Agurk og forårsløg skæres i ca. 10cm lange stykker. Skær stykkerne på langs i tynde strimler.
Ta en kagerulle frem og bang bang din kylling. Hvis du ikke ejer en kagerulle, brug en gryde eller en anden tung muggert du lige har ved hånden. Kom kødet evt. i en frysepose for at undgå at det snasker i hele køkkenet. Bland kødet med grøntsagerne, hæld marinaden over og vend det godt sammen.
Nu kan du servere en rigtig original bang bang chicken.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP