Pizza på Weber

Opskrift pizza på webergrill, weber pizzasten, pizzaovn


I min udførlige deskription af pizzadejens tilberedning, så den bliver til den sprødeste pizzabund i verdensklasse, kom jeg ikke rigtig ind på hvordan du håndterer webergrillen, som dejen naturligvis modner på. Jeg ved, der ligger tusinder af opskrifter på nettet, men det meste er kondemnabelt lort skrevet af sindsforvirrede amatører. En pizzaovn skal have høje temperaturer. Derfor er grillen bedre end din ovn, og helst på kul frem for gas.


Jeg har selv en 57cm weber hvor jeg placerer en bagesten på. Weber tilbyder godt nok en fancy pizzaovn, men de penge kan du spare dig. En almindelig bagesten/pizzasten gør det også. Og det behøver heller ikke være den dyre pizzasten fra Weber. Jeg købte min hos bagetid.dk for 229,- inkl. en spade. Ved pizzastenen fra Weber medfølger ingen spade, til gengæld får du en bageplade i aluminium. Hvad fanden skal jeg med en aluminiumplade!!! Det er umuligt at skubbe pizzaen over på stenen når først den ligger på aluminiumpladen. Meningen er, at du ligger bagepladen inkl. pizzaen på stenen. Jeg vil ha en stenovnspizza og ingen aluminiumspizza. Så lad være med at ligge noget ind under pizzaen, heller ikke bagepapir, pizza skal ha direkte kontakt med stenen. ”Jamen min pizza klistrer altid fast på stenen suk, hyl, snøf!” Det er fordi du er doven og ikke har givet dig umage med din pizzadej, så nu er den klistret og hænger fast. Eller fordi din pizzasten ikke er varm nok, som jeg kommer ind på senere.

Tit hører jeg at temperaturen på weber grillen falder så snart pizzastenen bliver placeret på grillen. Temperaturen vil falde i det øjeblik du ligger noget koldt på grillen, men den skulle gerne stige igen. Bliver temperaturen ved med at falde, så er der enten ikke nok kul på grillen, eller også er grillen ikke sat på fuld udblæsning, dvs. alle spjæld skal være åbne, både i bund og låg, så luften kan cirkulere. Fyld kulbakkerne helt op med briketter og lad dem brænde godt igennem indtil briketterne er grå og rødglødende. Inden du placerer pizzastenen på grillen trækker du kulbakkerne til hver sin side, det kalder man for cirkulær optænding eller indirekte varme. Ellers bliver pizzastenen for varm, og pizzabunden bliver bogstaveligt kulsort på 2-3 minutter inden fyldet overhovedet når at blive varm. Tro mig, jeg har selv prøvet det.



Det er en god ide at lave en lille test-pizza inden du placerer den rigtige vare på stenen. Mens pizzaen ligger på grillen, lad være med at løfte låget for at smugkigge, varmen fuser ud og bagetiden forlænges, mens bunden bliver sort. Pizzaen burde være færdig efter 6-8 minutter. Har din pizza brug for mere end 20 minutter, så er din grill ikke varm nok eller du har alt for meget fyld på. Især fyld med meget væske duer ikke, da væsken trækker ind i dejen som så vil klistre fast på stenen. En Pizza skal bage og ikke koge.


Grillen skal gerne have en temperatur på 300 °C. Selv om termometeret kun viser 200 °C så kan pizzastenen være meget varmere, især hvis briketterne er placeret direkte under stenen. Brug spaden til at skubbe pizzaen på pizzastenen og ligeledes til at få den af grillen igen. Er det et problem, så har du sikkert igen for meget fyld på din pizza. Nu har jeg altså ikke flere gode råd, så hvis du stadig fu#ker pizzaen up, så ring til dit lokale pizzeria. 

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP