Græsk Gyros

Opskrift Gyros græsk

Ingredienser
1 svinemørbrad
Olivenolie
Græsk krydderiblanding
1 lang metalspyd
Salt og peber

Jeg fik pludselig mega lyst til gyros. Men hvordan for fanden laver man gyros uden en ”Rotisseri” (sådan en drejegrill som du kender fra Shawarma og kebab). Og jeg går heller ikke ud fra at du ejer sådan en, med mindre du er ejer af en kebabgrill. Jeg fik den ide, at spyde kødet på et metalspyd, og så komme det i ovnen og dreje det hvert minut ved kraftig varme fra ovnens overvarme. Og her er så min fremgangsmåde, et fu#king godt resultat og hvad jeg vil gøre anderledes næste gang.

Skær mørbraden i 1 cm tykke skiver. Mariner det i lidt olivenolie, græsk krydderiblanding og salt og peber. Efter det har stået og marineret i en times tid, spyder du det op på et metalspyd. Læg det hen over et ovnfast fad og ind i ovnen med det. Nu tænder du kun den øverste varme i ovnen og holder øje med at det ikke bliver sort.

Når det får en gylden brun overflade drejes spyddet. Her opstår de første problemer, da den tunge side altid vil dreje nedad. Når kødet efterhånden er gylden brun på alle sider tages den ud og det første lag skæres af. Her opstår problem nr. 2, da kødet begynder at dreje rundt når du skærer. Tryk det ned med en gaffel mens du skærer. Tilbage i ovnen og fortsæt med denne procedure indtil alt kødet er skåret ud til gyros.

Resultatet: Pro - Det smagte fantastisk god. Contra – Kødet er skrumpet til det halve, jeg spiste faktisk hele mørbraden selv. Alt for meget arbejde i forhold til resultatet.

Næste gang vil jeg prøve med kød som har mere fedt, fx en nakkefilet på en meget større spyd, for at undgå den kolossale skrumpning. Jeg vil ikke råde at gøre det i ovnen, det er alt for besværligt at åbne og lukke hver gang det skal drejes. Jeg vil prøve at stege på en grill, så drejer den heller ikke hele tiden med den tunge side nedad.
Hvis du ejer en Weber grill, så ved jeg at man kan få en Rotisseri til denne, det ville være perfekt til gyros.

Serveres med ovnbagte kartofler, tzatziki og græsk salat.

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP