Butter Chicken, Murgh Makhani

Opskrift Butter chicken murgh makhani indisk smørkylling


Ingredienser

1 kg kyllingebryst
Saften fra en citron
2 dl græsk yoghurt

Krydderier:
2 tsk. cayennepeber
1 spsk garam masala
1 spsk tandoori masala
2 spsk stødt koriander
1 tsk stødt spidskommen
7 kardemomme kapsler
(knust i en morter)

1 løg hakket
5 fed hvidløg, fint hakket
1 stk. ingefærrod, revet
6 tomater
100g ghee
1 dl fløde
3 spsk. cashew nødder
Olie (solsikke, raps)

Butter Chicken, Murgh Makhani på indisk, er en af de kendteste indiske retter. Men hold kæft hvor er der mange forskellige opskrifter og fremgangsmåder. Jeg blev helt svimmel af at læse opskrifter både på dansk og engelsk samt se YouTube videoer. I starten blev jeg fu#king forvirret, men så fik jeg en ide hvad det hele gik ud på. Efter at have studeret et hav af opskrifter, prøvede jeg at lave min egen Murgh Makhani, ud fra de forskellige opskrifter og fremgangsmåder. Og resultatet blev fandme godt. Lad dig ikke skræmme af den mange ingredienser. Når først du har det hele samlet, er det skide nemt at tilberede og det smager eddermame deliciøst.

Skær kyllingefileterne i 1cm tykke strimler. Kom citronsaften, yoghurten og krydderierne over kyllingen og bland det hele godt sammen, brug nallerne til det. Lad det stå og marinere i køleskabet. Rigtig godt bliver det, når det får lov at stå natten over i køleskabet.
Kom lidt olie i en stor gryde/wok, og svits løget, hvidløget og ingefær kort under svag varme. Du kan købe hvidløg- og ingefærpaste i glas, hvis du ikke gider hakke det friske fint. Skær tomaterne i tern og svits dem sammen med hvidløg/ingefær. Flåede tomater på dåse kan også bruges. Når tomaterne er kogt ud til sjap hældes det hele op i en blender, og blendes godt til det er en jævn sovs. Pas på du ikke brænder dig. Lad det evt. køle lidt ned inden du blender.

Smelt ghee i en wok, og steg den marinerede kylling under svag varme. Efter et par minutter hælder du den blendede tomatsovs i og giver det et kort opkog. Cashew nødderne moses godt i en morter og kommes i retten. Rør fløden i (ha ha, det er en ret som sætter sig på hofterne) og pynt evt. med lidt frisk koriander.
Kan serveres med Nan brød eller basmatiris.

Tip: Krydderierne samt ghee køber du bedst hos en etnisk købmand eller bestiller hos Shop Asia. Enkelte supermarkeder har dog krydderierne hvis du er heldig. Som sagt er der et hav af opskrifter og forskellige udgaver af Butter Chicken. Nellike, Kanel, Bukkehorn frø og gurkemeje er også nævnt som ingrediens. Nellike og kanel er dog i Garam masala, så hvorfor skal jeg komme det ekstra i. Tandoori masala kommer jeg udelukkende i for at få den kraftige orange farve. Med gurkemeje kan du også fremhæve den orange farve, hvis din Murgh Makhani skulle have en lidt kedelig udseende.

12 kommentarer:

Anonym,  16. oktober 2012 kl. 17.48  

sjovt nok...butter chicken uden butter..hmmm

Kokke Kongen 16. oktober 2012 kl. 18.03  

100g ghee må da være nok smør. Ghee er smør "butter" hvor vandet er blevet fjernet. Jeg har endda linket til en artikel hvor jeg forklarer hvad ghee er, så nemmere kan det ikke blive.

Anonym,  12. september 2013 kl. 16.47  

Ingefærdrrod fås i mange størrelser. Skal jeg regne med nogenlunde samme mængde som de 5 hvidløg?
De 6 tomater ca.1/2 kg. ?

Kokke Kongen 12. september 2013 kl. 20.26  

Det med ingefær behøver du ikke ta så nøje. Jeg plejer ikke at veje det jeg kommer i men ca. str. som en valnød eller lidt mere hvis man kan lide smagen af ingefær.

Vind PRÆMIER!!! 13. september 2013 kl. 12.15  

Ghee lyder da ufatteligt meget som afklaret smør, altså hvor fedtet og vand er skilt fra hinanden. Kan man ikke bare bruge det!?

Kokke Kongen 13. september 2013 kl. 20.59  

Helt rigtig, ghee er afklaret smør. Kan du naturligvis selv lave, bare vigtigt at alt vandet kommer ud. Ghee har dog en lidt syrlig smag, så selve fremstillingsprocessen må være lidt anderledes. Lidt som ost, du kan købe mælk og selv fremstille din ost, men om den lige smager som en emmenthaler er tvivlsomt :)

Anonym,  4. juni 2014 kl. 13.56  

Hej igen.
har først fundet din blog i dag :)
Vil prøve denne opskrift i aften - har lige marineret kylling.
Du skriver hvorfor du skal tilsætte nellike og kanel, når det er i din garam masala - men der er da også spidskommen og koriander i min garam masala - det må vist handle om at "dreje" retten mod de krydderier der skal ekstra knald på.
Jeg vil nok tilsætte flere af de krydderier jeg elsker. Skal nok komme med en anmeldelse af mine anstengelser.
Hilsen Henriette

Kokke Kongen 5. juni 2014 kl. 14.23  

Hej Henriette

Du har helt ret, kom flere af de krydderier i som du elsker og som du gerne vil have skal dominere retten. Garam masala er ikke ens. det er en krydderiblanding, men tit er det kanelen som dominerer, så skal der suppleres med andre krydderier ellers vil kanelen dominere retten.

Anonym,  23. juni 2014 kl. 11.30  

Jeg kommer ikke så meget kanel i, når jeg laver garam masala!
Men kyllingen blev meget lækker - har en krydderiforskækket mand - selv han kunne li den - og det er store sager.
Nu skal vist lige chekke dine tapas, vi mangler sådan lidt småretter at gå og nippe af :)

Kokke Kongen 24. juni 2014 kl. 22.08  

Vidste ikke at mænd kan være krydderiforskrækket. Bare pas på du ikke giver ham en overdosis, ellers er han på knækbrød i et halv år :)

Nicolai Hansen 27. april 2015 kl. 11.33  

Ganske fin opskrift, men for en kylling makhani (indisk kylling) med lidt mere smag, foretrækker jeg nu:
http://7opskrifter.dk/opskrift/kylling-makhani-indisk-kylling/

Kokke Kongen 29. april 2015 kl. 20.20  

Hej Nicolai

Ved ikke lige hvorfor du foretrækker din opskrift frem for min. Nåå, måske fordi den ligger på din hjemmeside og du lige fik placeret et link.

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP