Paella Valenciana

Opskrift Paella Valenciana, valencia, paella med kanin

 Ingredienser
½ kanin
2 kopper ris, barboiled
1 peberfrugt
2 tomater
1 håndfuld haricots verts
0,2g safran tråde
1 citron

De havde sku kanin i Super Best. Det ser man jo ikke alt for tit. Kanin smager godt nok lidt som kylling, men jeg er ved at være godt træt af kylling. Straks da jeg så kanin tænkte jeg, PAELLA. Spiste en gang en paella med kanin i Spanien, og det smager bare eventyrligt. Paella valenciana, er Valencias nationalret, og kanin er en del af paella valensiana´s ingredienser. Ofte suppleres kaninen med muslinger, snegle, kylling og/eller blæksprutte. Som du kan se, bruger jeg ikke mange ingredienser til min paella. Jeg siger bare, ”keep it simple”. Jeg ønsker at smage kanin og safran, så hvorfor ødelægge smagen med alt andet møg. Safran er en af de vigtigste ingredienser, hvis ikke den vigtigste. Så, safran kan ikke erstattes med gurkemeje. Jeg elsker smagen af safran, så selv om safran er dyr, så spar ikke på det, ellers kan du lige så godt lade være.
Skær kaninen ud i mundrette stykker, hvis ikke den er det i forvejen. Svits kødet i en pande og tag det fra.
 Skær tomater og peberfrugt ud i tynde skiver. Svits peberfrugt og haricots verts og tilsæt tomaterne. Svits til tomaterne er kogt ud.
Hvis du skal lave paella til mere end to personer, så duer en pande i diameter 30 cm altså ikke. Hvis du ejer en paellapande på 50cm diameter, heldige dig, men det gør jeg ikke. Problemet er ligeledes at fordele varmen jævnt på sådan en stor pande. Derfor har jeg lavet min paella i ovnen i en dyb bradepande.
 Opløs safrantrådene i en kop med varmt vand. 0,2 g safran koster omkring 18 kr. det kommer du ikke udenom. Hvis du har købt billig safran på din ferie, så tjek lige om du ikke er blevet taget ved røven. Afgiver trådene ingen gul farve, så har du købt falsk safran. Læs artiklen om falsk safran, så ved du besked. Og hvis du mener, safran er for dyr og kan erstattes med gurkemeje, så lad være med at lave paella. Kun tabere kommer gurkemeje i paella. Det er ikke kun farven som er vigtig, men også smagen af safran, som gør en paella til en paella.
 Fordel kødet og de stegte grønsager på bradepanden. Hæld vandet med safran på. Tilsæt 3 kopper vand og en tsk. groft salt. Fordel så 2 kopper ris så de er dækket med væde. Hvis du ikke lige kan få fat i paellaris ”arroz bomba”, så kan du bruge barboiled ris, altså ris som bruges til risotto. Basmatiris er ikke egnet. Dæk til med alufolie, og kom det i en forvarmet ovn ved 200°C i 30 minutter.
 Velbekomme!

0 kommentarer:

Faste læsere

Madblogstoppen

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP